School remt de creativiteit van kinderen, volgens een studie van onderzoeker Ken Robinson. Of anders gezegd, in plaats van hen te helpen om hun vermogen om een probleem vanuit verschillende invalshoeken te bekijken, leggen scholen gevestigde denkpatronen op kinderen.
Ken Robinson pleit voor een onderwijssysteem dat creativiteit koestert in plaats van ondermijnt. Organisaties over de hele wereld geven aan behoefte te hebben aan creatieve mensen die zich snel kunnen aanpassen aan veranderingen.
In zijn verhaal vertelt hij over een meisje die een tekening maakt. Haar lerares vraagt wat ze aan het tekenen is.
“Ik maak een tekening van God”. Waarop haar lerares zegt: “Maar niemand weet hoe God eruit ziet”. Het meisje antwoord: “Oh, maar dat weten ze wel zodra ik klaar ben!
Met dit mooie verhaal maakt Robinson duidelijk dat kinderen niet bang zijn om zich te vergissen of fouten te maken. Ze proberen van alles en het komt gewoonweg niet bij hen op dat ze niet creatief zou kunnen zijn.
Picasso heeft ooit gezegd, alle kinderen zijn geboren kunstenaars, het is de kunst om dit te blijven als we opgroeien.
Wij geloven dat cultuur- en kunsteducatie belangrijk zijn in de ontwikkeling op het gebied van meer zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld bij jongeren. Jongeren/kinderen hebben een rijke fantasie en zijn vaak nog onbevangen, dit is bij tekenen en schilderen heel handig. Tijdens de lessen ontdekken ze de kunstenaar in hun zelf.
Hoe maak je diepte en perspectief in je schilderij? En hoe meng je de primaire kleuren? Er zijn veel technieken mogelijk. Hierbij houden we natuurlijk rekening met de wensen van de school en leerlingen.
Samenwerking en creativiteit staan op nummer 1. Door samen aan een project te werken waarbij eigen creativiteit wordt aangesproken worden er prachtige resultaten gemaakt waar ze trots op kunnen zijn.
Trots op hun werk is belangrijk, want “quote” van de minster van OC&W (2013) Als we willen bevorderen dat identiteit en creativiteit ontwikkeld worden, dan moeten we zorgen dat iedere Nederlander de mogelijkheid heeft om zich cultureel te ontplooien.”
Het is het ook mogelijk om een dag workshop schilderen te volgen, langdurende projecten of lessenseries op schilder gebied is wat wij aanbieden.
Momenteel geven we met veel plezier schilderlessen aan een VSO in Gelderland. Creativiteit en verdwijnen in de stilte van je schilderij, dat is wat wij willen bieden aan de leerlingen.
Voor meer informatie of contact
Info@riakooistra.nl of telefonisch 06-19736787
Voor ouderen zijn er ook veel mogelijkheden om te schilderen
“Er wordt altijd over inspiratie gesproken, maar in werkelijkheid schilder je op expiratie. Als je schildert geef je. Ik schilder niet wat ik zie, maar wat of wie mij aanziet.”