Encaustic art is het aanbrengen van bijenwas op een ondergrond door middel van het gebruik van een strijkijzertje.
Wanneer Encaustic art ontstaan is,? 600 jaar v.Chr. werd Encaustiek al toegepast. Voor het begin van de jaartelling werd er al met bijenwasverf geschilderd tot ver in de Middeleeuwen.
Tijdens een opgraving in Parijs de 13e eeuw werd er in een atelier gereedschappen gevonden die ongetwijfeld te maken hadden met het schilderen met bijenwasverf.
Door het gebruik van ei tempera en olieverf verdween deze schilderkunst.
Vroeger werd waarschijnlijk gebruik gemaakt van het verwarmen van lepels boven houtkoolvuur. De warmte deed de bijenwasverf smelten.
Hoe precies is eigenlijk nooit echt achterhaald.
Nu maken we gebruik van elektrische apparaten wat de techniek veel makkelijker maakt.
Deze methode is onder meer door de Nederlandse kunstenares Elisabeth van Uden (1938) Engelse kunstenaar Mikel Bossom (1956) weer nieuw leven ingeblazen.
In de nieuwe techniek smelt je de bijenwasverf op de zool van een strijkboutje en zet je de was direct op een ondergrond. Een wasschildering waar geen beschermlaag op zit, kun je opnieuw laten smelten en veranderen, de bestaande kleuren gaan zich dan wel vermengen.
Hoe alles precies in zijn werk gaat laat een gecertificeerde docente je zien tijdens de workshop.
Der workshop is voor iedereen, klein (vanaf 8 jaar) en groot. Het resultaat is verrassend, intuïtief en kleurrijk.
Deze workshop is ook zeer geschikt voor kinderfeestjes vanaf 8 jaar.
De prijs € 42,50 is inclusief het gebruik van materialen. De workshop duurt gemiddeld 2.5 uur, van 10.00-12.30.
Ook is het mogelijk om een dagworkshop te volgen van 10.00-15.00 inclusief een goed verzorgde lunch en alle materialen. Je krijgt dan een verdieping van de mogelijke technieken, de kosten zijn dan € 75,00 p.p.
Wil je een andere dan Encaustic art schilderen met bijenwas ? Kan dan bij de andere workshop?
Of ga je mee met onze schildervakantie in Belgie of Frankrijk.
Op deze site staat meer informatie over het schilderen met bijenwas
“Er wordt altijd over inspiratie gesproken, maar in werkelijkheid schilder je op expiratie. Als je schildert geef je. Ik schilder niet wat ik zie, maar wat of wie mij aanziet.”